Підвищення якості керування електроприводами рушіїв підводних апаратів
DOI:
https://doi.org/10.26884/uwt1808.1402Ключові слова:
Система керування, нечіткий регулятор, підвищення якості керування, підводний апарат, керування рушіємАнотація
Створено оптимальну систему автома-тичного керування, побудовану на базі нечіткої логіки, для підвищення якості керування електроприводами рушійно-рульово-го комплексу підводного апарату (ПА).
В даний час до систем автоматичного руху ПА висуваються жорсткі вимоги: висока точність керованого руху апарату по заданій траєкторії, досягнення максимальної швидкодії при ступінчастому русі, зменшення енергоємності. Таким чином, однією з сучасних тенденцій розвитку систем автоматичного управління рухом ПА є підвищення якості керування [1].
Головними перевагами систем заснованих на нечіткій логіці при керуванні рушіями є: можливість глибокого і всебічного аналізу на стадії проектування і легкість перенесення синтезованих ситуативних моделей на реальний об'єкт, а також незалежність від загальних конструктивних особливостей ПА в зв'язку з адаптивністю нечітких регуляторів до реальних умов експлуатації [2].
Удосконалено типову систему керування (СК) рухом ПА по заданій траєкторії, що містить два незалежних контури керування. Вимірювання супутникової і інерційної навігаційних систем спільно із заданою траєкторією судна надходять на вхід обчислювального блоку, де з використанням алгоритмів оцінювання та управління формуються управляючі дії і видаються на виконавчі механізми.
Розроблено модель в пакеті Simulink середовища Matlab. Для аналізу енергетичної ефективності нечіткий регулятор порівнюється з ПІД-регулятром. Коефіцієнти ПІД-регулятора синтезовані і оптимізовані в пакеті Control System Toolbox системи. При цьому висувалися вимоги мінімізації енергоспоживання. Структура нечіткого регулятора представлена в [3].
На основі математичного моделювання проведено дослідження запропонованої системи керування та доведено, що система керування з використанням нечіткого регулятора дозволяє стабілізувати судно із заданою точністю при великих збуреннях, забезпечує найвищу точність керованого руху апарату по заданій траєкторії, забезпечує досягнення максимальної швидкодії при ступінчастому русі та зменшення енергоємності.Посилання
Васильев К.К., Маттис А.В., 2010. Мо-делирование и оптимизация систем управления движением морских подвиж-ных комплексов. Автоматизация про-цессов управления, Вип.2(20), 13-19.
Филаретов В.Ф., 2000. Системы управле-ния подводными роботами. Москва, Круг-лый год, 288.
Босак А.В., 2011. Позиционное управле-ние многосвязной электромеханической системой с адаптивным фаззи-регулятором. Електромеханічні та комп’ютерні системи, Київ, Техніка, Вип.3(79), 439-441.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор(и) та Редакція згодні на те, що Редакція також матиме право:
- здійснювати необхідне оформлення Твору/Статті за результатами його редакційної обробки;
- визначати самостійно кількість видань, друк додаткових копій і тираж Твору/Статті, кількість копій окремих видань і додаткових тиражів;
- опублікування Твору/Статті в інших виданнях, пов’язаних з діяльністю Редакції