Проблеми забезпечення інформаційної безпеки суб'єктами освітньої діяльності в цифровому освітньо-науковому середовищі закладів освіти
DOI:
https://doi.org/10.32347/uwt.2024.15.1204Ключові слова:
інформаційна безпека, компетентність, інформаційна культура, цифрове освітньо-наукове середовище, заклад вищої освітиАнотація
У науковій статті розглядаються сучасні проблеми забезпечення інформаційної безпеки суб’єктами освітньої діяльності в цифровому освітньо-науковому середовищі закладів освіти. В умовах війни (надзвичайних подій, пандемій) освітння діяльність субєктів переміщується у цифрове освітньо-наукове середовище закладів освіти, де себе ефективно зарекомендувало. Оскільки всі освітні процеси закладів освіти є інформаційними, а їх спотворення може призвести до негативних наслідкив, то виникає потреба у забезпеченні інформаційної безпеки. На підставі цього виокремлено стратегічну ціль забезпечення інформаційної безпеки в цифровому освітньо-науковому просторі закладу освіти - формування у субєктів культури особистої інформаційної та кібернетичної безпеки. Тому необхідно ще під час навчання формувати у здобувачів освіти інформаційну компетентність та особисту культуру інформаційної безпеки, особливо потребують здобувачі освіти гуманітарного профілю підготовки. Отже, метою статті є огляд проблем забезпечення інформаційної безпеки суб’єктами освітньої діяльності в цифровому освітньо-науковому середовищі закладів освіти. За результатом дослідження виокремлено та розглянуто багатоаспектність інформаційної безпеки в системі освіти, інформаційний захист суб'єкта навчальної (освітньої) діяльності, проблема відбору викладачем навчальної інформації та проблему захисту цифрового освітньо-наукового простору закладу освіти від внутрішніх та зовнішніх загроз. Підтверджено, що, формування інформаційної культури в освітньому процесі є багатоплановим поетапним процесом безперервної інформаційної підготовки здобувачів освіти. Саме рівень інформаційної культури є показником готовності суб'єкта до навчання і самоосвіти, розвитку і саморозвитку та характеризує ефективність використання інформації і інформаційних ресурсів в освітній та професійній діяльності в інформаційному просторі при обов'язковому забезпеченні вимог інформаційної безпеки.
Посилання
Kozubtsov I.M., Khlaponyn Yu.I., Protsiuk Yu.O. (2022). Metodolohichni osnovy pidhotovky fakhivtsiv informatsiinoi bezpeky v tekhnichnykh VNZ: filosofsko-tekhnichnyi aspekt. Informatsiina bezpeka. Naukovyi zhurnal. Skhidnoukrainskyi natsionalnyi universytet im. Volodymyra Dalia, 35-41.
Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky. Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy №286-r (2022). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-h
Kozubtsov I.M., Beskrovnyi O.I., Kozubtsova L.M., Palahuta A.M., Myronenko O.V. (2022). Tendentsii u osvitno-naukovomu prostori: problemy ta ryzyky. Visnyk Kremenchutskoho natsionalnoho universytetu imeni Mykhaila Ostrohradskoho, 1(132), 40–48.
Kozubtsov I.M., Kozubtsova L.M., Palahuta A.M., Snovyda V.Ie., Sukhomlynova O.V. (2023). Systematyzatsiia pidkhodiv do navchannia zdobuvachiv vyshchoi osvity v «tsyfrovomu osvitn-naukovomu seredovyshchi». Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, 1(15), 373-383.
OECD (2002). Guidelines for the Security of Information Systems and Networks: Towards a Culture of Security. https://www.oecd.org/sti/ieconomy/
oecdguidelinesforthesecurityofinformationsystemsandnetworkstowardsacultureofsecurity.htm.
OECD (2015). Digital Security Risk Management for Economic and Social Prosperity: OECD Recommendation and Companion Document, OECD Publishing, Paris.DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264245471-en.
Creation of a global culture of cybersecurity. UN Council Resolution. (2003). https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N02/555/24/PDF/N0255524.pdf?OpenElement.
Abdurazakov M., Korotenkov Yu., Muhidinov M. (2016). Educational space representation in cyberspace. International Conference “Education Environment for the Information Age” (EEIA-2016), 29, 01001, DOI: http://dx.doi.org/10.1051/shsconf/
Benkler Y. (2006). The wealth of networks: How social production transforms markets and freedom. New Haven, London: Yale University Press.
Kopecký K., Szotkowski R., Krejčí V. (2012). The risks of Internet communication. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 69, 1348-1357.
Livingstone S., Haddon L. (2008). Risky experience for children online: Charting European research on children and the Internet. Children and Society, 22(4), 314-323.
Livingstone S., Smith P. (2014). Annual research review: Harms experienced by child users of online and mobile technologies: the nature, prevalence and management of sexual and aggressive risks in the digital age. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(6), 635-654.
Pleshakov V. (2011). Teoryia kybersotsyalyzatsyy. M.: «Homo Cyberus».
Kozlov O., Guzikova L. (2017). Information security as requisition of educational organization activity. Teaching Methodology in Higher Education, 6(22), 43-50.
Khloponin Yu., Kozubtsova L., Kozubtsov I. (2021). On the need to ensure cybersecurity in educational information systems and technologies. Scientific and Practical Cyber Security Journal (SPCSJ), 5(3), 25-29.
Berdyaev N. (2022). Man and Machine (Problem of Sociology and Metaphysics of Technology). Courier of Kutafin, (4), 246-256.
Schwab K., Malleret T. (2020). COVID-19: The Great Reset. Edition 1.0. Switzerland. Cologny/Geneva: Forum publishing World Economic Forum.
Abdurazakov M., Batygov Z. (2021). Modern problems of ensuring information security in the educational and pedagogical sphere. Informatics and Education, 36(10), 57-64.
Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018-2020 roky ta zatverdzhennia planu zakhodiv shchodo yii realizatsii. Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 17.01.2018 № 67-r. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text.
Abdurazakov M. (2018). Teacher-student interaction in information-related educational environment: The culture of knowledge – cognition – informational communication. Pedagogy, (9), 39-46.
Kyrylenko N.M. (2012). Problemy informatsiinoi bezpeky osvitnoho seredovyshcha vyshchoho navchalnoho zakladu. Informatsiino-telekomunikatsiini tekhnolohii v suchasnii osviti: dosvid, problemy, perspektyvy: tretia mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia. Lviv, 1, 149-151.
Kozubtsov I.M., Kutsaiev V.V. (2013). Filosofiia informatsiinoi bezpeky v umovakh yii kibernetychnoho rozpovsiudzhennia v suchasnoi dynamichnii naukovoi kartyni svitu na prykladi nadannia znan molodym vchenym ta studentam. Hileia: naukovyi visnyk. Zbirnyk naukovykh prats, 73(6), 291–293.
Kukharska N.P. (2015). Otsinka informatsiinoho seredovyshcha vyshchykh navchalnykh zakladiv ta analiz zahroz yoho bezpetsi. Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v suchasnii osviti: dosvid, problemy, perspektyvy», 2, 31-35.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ihor Kozubtsov, Nataliia Zinchenko, Andrei Kotenko, Ihor Averichev
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор(и) та Редакція згодні на те, що Редакція також матиме право:
- здійснювати необхідне оформлення Твору/Статті за результатами його редакційної обробки;
- визначати самостійно кількість видань, друк додаткових копій і тираж Твору/Статті, кількість копій окремих видань і додаткових тиражів;
- опублікування Твору/Статті в інших виданнях, пов’язаних з діяльністю Редакції